Showing posts with label tazkirah. Show all posts
Showing posts with label tazkirah. Show all posts

December 16, 2010

true reveals.

it's raining now.
best-->kebosanankehidupan & diary of a muslim

"this is the right religion.
so dont wrong yourself,
fight against Mushrikun collectively
they fight against you collectively"

hilal asyraf:they love to see us them.

thanks maghfirah for this picture:)
update,when i get time for it:D

December 15, 2010

beauty brings BEAUTY.

beauty by Crusading,from deviantart

happy!found this blog=ameen misran's
he's IIUM student,Bachelor of ENGLISH Literature & Linguistic,1st year Former LAW student.
1 more islamic,english's writing blog:)

The Family of 'Imrân
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful.
He it is Who shapes you in the wombs as He pleases. There is no god but He, the Exalted in Might, the Wise.

Aali Imran
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Dialah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

1 thing u dont noe bout me,
or i think,more than 1 :P
my eyes are likely to fall upon pretty gurls.
they are the 1 that,make others passg by,glimpse,a while,or long.
n most importantly,they are those who put Allah's first.
al quran n assunnah uphold them.
simply says,kakak2 yang lawa yg bawak agama Allah:)
i'm fond of them:D
n i noe i'm not alone~

they're lucky.because they use their gift by Allah,also for Allah.
i believe they dunno how's they could give us,or me,myself their own impact,to be just like them.
at least,
to listen what they say.
to see what they do.
although,they dont ask the people to.

kak zahra for instance,n i noe she doesnt read.
*i hope she doesnt too :D
well my highschoolmates know what she has herself,gifted n whatever,
n till now, i wont forget what she's used to advice me~
"jaga solat.jaga agama Allah.fokus.qusyuk solat"

simple.but the words.indeeed,have their own ways shapen me.

beauty brings BEAUTY:)

u'll never know ppl listened u,
ppl remember what u said.
just do it,intentionly for Allah,purposely for Allah
if u're the intermediate of Allah's guidance+hidayah to someone,
who u urself dont know him or her,
n i'll envy u of betapa banyaknya pahala u get.

congrate miss ilia eleena + others too
fly high.high n higher:)
may olwes in His bless:)

December 3, 2010

eyes gazing~

baby's gaze.:)

mum said makkah madinah,via bus,10.00 pm to 3.00 am.
yup.imagining Rasullallah's hijrah.the journey was indeed far~


muslimeen's gaze.muslimah's gaze.
lower all of them~

it's not me saying.billions years,in the quran,from Allah:

Allah commands us:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

“Say to the believing men that they should lower their gaze and guard their private parts; that will make for greater purity for them…” (Surah Nur 24:30)

yup.tundukkan pandangan.jauh skali untuk stare.

n i know it's difficult.

n that's why i respect much boys and gurls who lower their gaze.

who jaga pandangan.

n u can know which 1 of them,even they're close to u or not.

n i'm always wanna to be like them.:)

our eyes,will be testified on what we had looked on the Day of Judgement.

i got ways of protection,from sumbody's blog

  • Allah's remembrance:) be mindful of's the most powerful of all the defenses bcause it develops our taqwa n control wat our mind entertain of.
  • remember ur accountability to Allah & Islam.
  • keep ur gaze lowered when walking,it's not u cannot have the eye contact,but keep them under control.:)
  • choose the rite seat that minimise the view-frame & avoid mixed crowds.
  • hangout with those known for noble characters and modesty because they wud remind u to abstain from that which Allah dislikes.
Rasullallah said,a person is likely to follow the faith of his friends, so be careful about who you make your friend.

  • never have 'nothing to do' :) because satan loves 'boring & idle" ppl~read+keep urself busy,n it's better if all of u,ur mind,ur energy,ur thoughts are focus for Islam,at least avoid in doing haram thingie.
  • Dr danial zainal kata, thinks small things,u'll do small things.thinks big things.u'll do big things:)
  • strengthen our relationship with Allah~
  • always remember,the beauty in this world are all temporary,hereafter worlds everlasting.
  • remind urself often about death & hereafter world.
"“Remember often the terminator (or destroyer) of all the pleasures [i.e. death],” Rasulullah (SAW) once reminded us. (Al-Tirmidhi)

  • increase ur God's action & always remain conscious of Allah.
"“Remain conscious of Allah and fear Him wherever you are. And follow a bad deed with a good deed which will wipe it out, and behave well towards people.” (Al-Tirmidhi)

  • repent & return to Allah~Allah loves those who return to Him,promising not to repeat their sins,Allah is All forgiving rite?

May Allah bless:D

one saying of our beloved Rasulullah (SAW) says it all: “The furtive glance is one of the poisoned arrows of Shaytaan, on him be Allah’s curse. Whoever forsakes it for the fear of Allah, will receive from Him (Great and Gracious is He) a faith, the sweetness of which he will find within his heart.” (Al-Haakim)

oke ppl,

do istighfar often oke:)

October 18, 2010

boost the dosage? NO.

picture by gajo,deviantart.

"sadness is one's need.
but its dosage cant be exceeded."

"sadness wud nver solve problems.but move solve it"

i love this:
5 stars:)
ainin,6t sedeyh,bace ni ye:)

are u guys expect me,being sad rite now?
oh2.totally wrong:)
at last, i could listen to my mum's voice.
He knows how i was happy.i am.
all praises are Allah's.
my mum's having her lunch there,when it's already 6.oo pm~

just keep be updated with that blog.
it's interesting^^
thanks wani for introducing it to me.

October 12, 2010

to resist them.

status:today=immune's test.nervous2~
thanks to my brother in law.
already miss my's oke ainin.dorang wat ibadah gak sane~

10 advices from Rasullallah:)

Ada sepuluh pesan Rasulullah saw yang mengajarkan kita praktis mengusir iblis dan bala tentaranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan yang menyebabkan kita terjerumus kedalam jurang kehinaan tanpa kita sadari dengan memanfaatkan titik kelemahan kita . Mari kita memperhatikan pesan-pesan kenabian tersebut yang tertuang dalam bentuk dialog antara manusia dan setan ;

Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Anakmu mati”. Katakan kepadanya: “Sesungguhnya mahluk hidup diciptakan untuk mati, dan penggalan dariku (putraku) akan masuk surga. Dan hal itu membuatku gembira”.

Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Hartamu musnah”.Katakan kepadanya: “Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat”.

Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun”.Maka, katakan kepadanya :”Siksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan ( Mukhsinin)”.

Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Betapa banyak kebaikanmu”, dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (Ujub). Maka ia katakan kepadanya :”Kejelekan-kejelekanku jauh lebih banyak dari pada kebaikanku”.

Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Alangkah banyaknya shalatmu”. Maka katakan :”Kelalaianku lebih banyak dibanding shalatku”.

Dan jika ia datang dan berkata :”Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang”. Maka katakan kepadanya :”Apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan”.

Dan jika ia berkata kepadamu :”Betapa banyak orang yang menzalimimu”. Maka katakan kepadanya :”Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak”.

Dan jika ia berkata kepadamu :”Betapa banyak amalmu”. Maka katakan :”Betapa seringnya aku bermaksiat”.

Dan jika ia datang kepadamu dan berkataBold :”Minumlah minum-minuman keras!” Maka katakan :”Saya tidak akan mengerjakan maksiat”.

Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Mengapa kamu tidak mencintai dunia ?” Maka katakan :”Aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya”.

tingginya iman dorang kan~~

i left my mum n abah ealier than others last nite,tot that there wud be test for psscm.
i was so rushed n then,xde lak.aish.nak kena ni;p
poor my parents;(
anyway,all the buah2 done last nite:)
psscm,see u next semester! :))

September 28, 2010

My brother showed it to me.

hati itu berhak berkata-kata

Saat hati benar-benar di landa gelisah...
gundah.. ada sesuatu yang mengganggu fikiran...
atau sakitkah hatimu..?? atau peritkah hatimu..?? atau mungkin hatimu derita di kala ini...

kenapa aduhai hati..??

apakah yang menyebabkan sakit hatimu..? atau derita hatimu..? ataupun fikiran keliru..

wahai hati.. bila engkau memandang segalanya dari Allah.. yang mempercepatkan segalanya.. yang menimpakan ujian.. yang menyebabkan sakitnya hatimu, membuatkan keinginanmu terhalang.. pastinya damailah hatimu jika engkau mengetahui.. kerana masakan Allah sengaja mentadbirkan segala2nya dengan sia-sia...
bukan Allah tidak tahu betapa deritanya hidupmu.. pecahnya hatimu..
mungkin itulah yang Dia mahukan..
Kerana Dia tahu, hati yang sebegini lebih lunak dan lebih mudah untuk dekat denganNya..

wahai hati..
berjalanlah dengan penuh harapan kepada Allah semata-mata..
walaupun hidup ini tak selalu bahagia..
sedekahkanlah satu senyuman walau d hatimu tak mampu lagi bertahan..
belajarlah memaafkan walau dirimu terluka..
hiduplah dalam iman walau hidup d penuhi godaan..
dan berpeganglah kepada Allah walau dia tidak kelihatan..
Bukti kasihNya, kita wujud d dunia pinjaman..

wahai hati..
ingatlah..bahawa orang yang soleh tidak gembira apabila mendapat sesuatu kesenangan..
Juga hatinya tidak berduka andai tidak mendapat apa yang di impikan..
Kerana dunia tiada di hatinya..
Yang ada hanyalah pengharapan kepada Allah semata-mata..

syukran kepada salah seorang ustazah saya.. yang mengingatkan saya..
"Jangan biarkan wujudnya pengharapan di hati kita kepada manusia.. Mengaharaplah kepada Allah semata-mata.."

aduhai hati..contohilah para sahabat Nabi saw..
Apabila di beri kesenangan, hati pasti gelisah..
Di pohon kepada Allah agar mendatangkan kesempitan..
kerana hati mereka bimbang andai terleka dengan kesenangan..

Bertahun-tahun cuba ku pujuk hati sendiri..
aduhai hati..ketahuilah bahawa hidup bukan hanya di sini..
Di sana kekal abadi..
Aduhai hati..yakinlah Allah sentiasa bersama hambaNya yang inginkan cintaNya..
Bukankah keperitan itu juga dari Allah..?
Bukankah kesakitan itu juga dari Allah..?
Bukankah kesempitan itu juga dari Allah..?
Aduhai hati..yakinlah kasih Allah itu kasih sejati..
Aduhai hati..ingatlah, janji Allah janji yang pasti..

Wahai hati..manangislah penuh pengharapan kepada Ilahi..
Pasti kan kau temui jalannya nanti..
Wahai hati..usahlah bersedih lagi..
carilah redhaNya, sematkan di setiap sudut hati..
Moga kasihNya, menyinari hari-hari y menanti..

August 1, 2010

time flies.1 august already~

  • screening test aka amek darah on's my first time.THEY took mine, 6 injection on 6 different places with 6 different syringe.last with SPECIAL ONE.tinier.Ya Allah,dahla i'm afraid with the jarum tue,~~banyak kali sbb dorang xjumpa cari veins.jumpa2 pn,darah xnak kuar.tears kuarla;p.well2,i knew its pain xdela sakit sgt.tapi takut jgak kat jarum tue.bila dah xnak takut ni?btw,ainin sofia mmg sgt specialla hari tue=)
  • wet all over on sat.being poured by rain altogether with aida+kak aisah at fasa3 night market.maybe sbb pegi without my mum's permission;p
  • blessed with euphoria,chanced to accompany aida out from uitm with car,as early as yesterday 4 kak aisah amek keta dia kat luar~
  • excited,aida would say,4 getting her laptop just now imported from hommie~
  • borrowed 'scientific romance' novel from the library last week,but got no time to finish even 1 chapter bcause i love anat+biochem+etc more ;( .btw,just ignore the title.i'm just missing reading novel.
  • imam muda tv programme show done.hopin 4 another chance to watch all the series~
  • read kak anis farisian blog,and she wrote"

    mase aku kat puncak alam..
    perghh..gile cantik tempat kat sane..memang puncak!
    malam2 sejuk..hostel diorg superb! *uitm memang mantap*
    yg paling penting..mkanan diorg kat cafe murah and super duper sedapp!
ehem.i'm not lying all this while=)

  • my lab coat besar;( tapi 6t lepas ni nak kecikkan a lil bit=)
  • had been kissed by charlie.(who's gasping?it's just an insect.) jahat one ;p
  • just finishing 1 module of "kemahiran insaniah".
  • 10 days 4 ramadhan to come:)
  • n lastly,10 wasiat hasan al-banna,from this,

*Apabila mendengar azan , bangunlah sembahyang serta merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

* Bacalah Al Quran atau tatapilah buku - buku , atau pergilah mendengar perkara - perkara yang baik atau amalkanlah zikirullah dan jangan sama sekali membuang masa kepada perkara -perkara yang tidak berfaedah.

* Berusahalah sedaya upaya untuk bertutur dalam bahasa arab yang betul.

* Janganlah banyak bertengkar dalam apa jua perkara sekalipun.

* Jangan banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang dan tenteram.

* Jangan bergurau kerana umat yang senang berjuang it u tidak mengerti melainkan bersungguh - sungguh dalam semua perkara.

* Jangan bercakap lebih nyaring daripada yang dikehendaki oleh pendengar.* Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan jangan bercakap melainkan apa - apa yang boleh memberi kebajikan.

* Berkenal - kenallah dengan setiap saudara muslim sekalipun tidak meminta untuk berkenalan.

* Kewajipan - kewajipan kita adalah lebih banyak darip ada masa yang ada pada kita.

make a nice preparation on syaaban to welcome ramadhan again.
piles of assignment have called me.

July 29, 2010

ignorance brings burden.

The Messenger says: "My Lord, my people treat this Qur'an as something to be ignored." (Surat al-Furqan: 30)

Allah warns those who turn away from the Qur'an as follows:

In this way We give you news of what has gone before, and We have given you a reminder direct from Us. Those who turn away from it will bear a heavy burden on the Day of Rising, remaining in it timelessly, forever. What an evil load they will bear on the Day of Rising! (Surah Ta Ha: 99-101)


كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِن لَّدُنَّا ذِكْراً
[99] Demikianlah Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), sebahagian dari kisah-kisah umat manusia yang telah lalu; dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu, dari sisi Kami (sebuah Kitab Al-Quran yang menjadi) peringatan.

مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْراً
[100] Sesiapa yang berpaling ingkar dari peringatan Al-Quran itu, maka sesungguhnya ia pada hari kiamat menanggung beban (dosa) yang berat.



15 days plus minus~

July 22, 2010

there she goes.away

"mereka menjawab."Mahasuci Engkau,tidak ada yang kami ketahui selain apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami.Sungguh,Engkaulah Yang Maha Mengetahui,Maha Bijaksana"

what we know+our knowledge that we own so far,is always from Him.

some wanna to sideline Him for the sake of study,sedangkan,all that he,she get..He's the 1 who gives it.
some ignores study,sedangkan study is 1 kewajipan.

concentrates ur full heart for Him.
and for the efforts menimba sebanyak mngkin ilmu.
ilmu susah nak masuk untuk hati2 yang do the maksiat~

dini left us.just now.for her chemical engineering at shah alam.
even we're together for less than a month,we'll feel her absence+missing.
as long as u're happy there soon,we'll also are.
take care dini~

as hard as i can,i dun wanna to be addicted to this=)
well,i think i am not.=)
bcause i'm enough packed EXcluded.

July 10, 2010

i like this.

Imam Abu Hassan al-Asyaari memperkenalkan teori al-Kasbu (usaha) di dalam membincangkan kudrat Allah Taala dan perbuatan manusia, iaitu pandangannya adalah pertengahan di antara golongan Jabariyyah dengan Muktazillah. Golongan Muktazillah berpandangan bahawa manusia yang menciptakan perbuatannya sendiri. Golongan Jabariyyah pula berpendapat bahawa manusia tidak mempunyai kuasa untuk mencipta perbuatan apatah lagi berusaha untuk melakukan sesuatu. Manakala Imam Abu Hassan al-Asyaari berpandangan bahawa manusia tidak mempunyai kuasa untuk mencipta perbuatannya akan tetapi berkuasa untuk berusaha.
Beliau menafsirkan al-Kasbu dengan maksud ia adalah kuasa hamba untuk melakukan perbuatan yang mana perbuatan tersebut diciptakan oleh Allah Taala. Bagi hamba (manusia), al-Kasbu tidak memberikan kesan yang nyata di dalam perbuatannya. Ini bermakna segala perbuatan yang diusahakan adalah sesuatu yang dikuasai oleh kuasa bersifat baharu yang diciptakan oleh Allah Taala kepada manusia.
Firman Allah Taala bermaksud:
Padahal Allahlah yang menciptakan kamu dan apa yang kamu perbuatkan itu.
(Surah al-Soffat: Ayat 96).
Daripada teori al-Kasbu ini, dapatlah kita fahami bahawa setiap manusia diberikan pilihan samada untuk memilih kebaikkan ataupun memilih keburukkan. Jika kita memilih dan berusaha ke arah kebaikkan maka kebaikkan yang kita perolehi. Namun jika kita memilih dan berusaha ke arah keburukkan maka keburukkan yang kita perolehi. Ini bertepatan dengan peribahasa Melayu: Jika tidak dipecahkan ruyong manakan dapat sagunya.
Firman Allah Taala bermaksud:
Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.
(Surah ar-Rad: Ayat 11).
Di dalam menjalani liku-liku kehidupan, kita tidak akan dapat lari daripada diuji dengan pelbagai dugaan dan rintangan daripada Allah Taala. Ujian yang datang tidak kira masa dan siapa sudah tentulah tersembunyi segala hikmah dan akan menjadikan diri kita lebih kuat.
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.
(Surah al-Anbiya: Ayat 35).
Setelah kita penat berusaha bersungguh-sungguh untuk memilih kebaikkan dan kejayaan, sebagai umat Islam yang menyakini kekuasaanNya, kita disarankan untuk berdoa memohon diperkenan daripadaNya. Ini kerana Allah Taala sentiasa mendengar segala permohonan dan rintihan hamba-hambaNya.
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Aku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
(Surah al-Baqarah: Ayat 186).
Walaubagaimanapun, kadang-kala apa yang kita doa dan pohon tidak semestinya diperolehi dan dimakbulkan pada ketika itu. Jika berlaku perkara ini, kita perlulah berbaik kepada konsep mengimani Qadha dan Qadar iaitu:
- Menisbahkan kepada Allah Taala di atas segala yang berlaku di dunia ini samada ia sesuatu kebaikkan ataupun keburukkan.
- Beriman bahawa hanya Allah Taala yang memiliki kuasa mutlak menentukan urusan di dunia ini walaupun kita diberikan pilihan untuk berusaha bersungguh-sungguh.
- Menyedarkan bahawa hakikat manusia itu lemah dan perlu kepada Allah Taala.
- Hikmah qada dan qadar disembunyikan dari pengetahuan hamba adalah supaya seseorang hamba itu sentiasa berusaha dan taat kepadaNya.
Selain itu, dugaan juga datang bersama tujuan dan hikmah yang tersembunyi. Ia memerlukan masa untuk manusia memperhalusi sebab dan punca sesuatu perkara itu berlaku. Hikmah itu pula kadang-kala kita sedari setelah sesuatu ujian yang menimpa kita itu berlalu atau juga langsung tidak kita ketahui sehingga akhir hayat kita.
Firman Allah Taala bermaksud:
Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
(Surah al-Mulk: Ayat 2).
Dengan dugaan kegagalan, kita belajar erti kesabaran. Ada ulama mentakrifkan sabar ialah menjauhkan diri daripada mengingkari, tenang ketika menelan kepahitan bala serta menampakkan ketidakperluan kepada makhluk ketika ditimpa kefakiran di dalam menempuh ranjau kehidupan. Malah Syeikh Sayyid al-Jurjani di dalam kitabnya Tarifat mentakrifkan sabar ialah tidak mengadu tentang penderitaan bala kepada selain Allah Taala.
Kesabaran di atas musibah dan kegagalan yang menimpa ialah dengan menyakini bahawa kehidupan di dunia ini adalah medan ujian dan cubaan. Allah Taala akan menguji iman hambaNya dengan pelbagai jenis musibah dan dugaan. Dia juga menduga hamba-hambaNya yang beriman dengan pelbagai cabaran agar Dia membezakan di antara orang yang jahat dengan yang baik dan yang beriman dengan yang munafiq.
Firman Allah Taala bermaksud:
Alif Lam Mim. Apakah patut manusia menyangka bahawa mereka (hanya) dibiarkan (sahaja) berkata: Kami telah beriman sedangkan mareka belum diuji.
(Surah al-Ankabut: Ayat 1-2).
Musibah dan dugaan ini pasti akan datang samada terhadap harta benda ataupun diri sendiri. Ini bertepatan dengan firman Allah Taala bermaksud:
Demi sesungguhnya, kamu pasti akan diuji pada harta benda dan diri kamu.
(Surah ali-Imran: Ayat 186).
Firman Allah Taala lagi bermaksud:
Demi sesungguhnya, Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan, dan kekurangan dari harta denda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikkan dari Tuhan mereka serta rahmatNya.
(Surah al-Baqarah: Ayat 155-157).
Tidak syak lagi bahawa orang mukmin yang sejati akan menanggung musibah ini dengan sabar dan penuh pasrah, bahkan dengan redha dan gembira. Kerana dia pasti musibah ini tidak diturunkan oleh Allah Taala kecuali untuk menghapuskan dosa-dosa serta menghilangkan kejahatan di dalam dirinya.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Tidak ditimpa seseorang muslim itu daripada kepenatan, kesakitan, dukacita, kebimbangan, penderitaan, kesedihan dan tusukan duri sekalipun melainkan dengan perkra tersebut Allah Taala menjadikannya sebagai kifarat terhadap kesalahan-kesalahannya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Selain itu, musibah dan dugaan itu juga adalah untuk mengangkat darjat orang-orang beriman kepada satu darjat dan kedudukan yang lebih tinggi di sisi Allah Taala. Jika mereka menerimanya dengan penuh kesabaran dan keredhaan maka Allah Taala akan mengangkat lagi darjat mereka itu.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Apabila Allah telah mendahulukan kedudukan seseorang hamba kepada satu kedudukan yang tidak mampu dicapai dengan ilmunya maka Allah mengujinya pada tubuh badan, keluarga serta harta bendanya, kemudia Allah menjadikannya sabar terhadap ujian yang menimpa sehinggalah dia mencapai kedudukan yang telah disediakan oleh Allah Taala.
(Riwayat Abu Daud).
Dengan kegagalan jugalah akan mengajar kita erti keredhaan. Syeikh Sayyid al-Jurjani di dalam kitabnya Tarifat telah mentakrifkan redha ialah perasaan senang hati dengan kepahitan qadha atau takdir. Manakala di dalam kitab ar-Risalah al-Qusyairiyyah menukilkan kata-kata Imam al-Muhasabi dengan mentakrifkan redha ialah hati tenang di bawah ketentuan hukum.
Rasulullah S.A.W. telah menerangkan bahawa orang yang redha dengan ketentuan Allah Taala merupakan manusia yang paling kaya kerana dia adalah orang yang paling gembira dan tenang, paling jauh daripada dukacita, sedih, marah serta kesempitan jiwa. Kaya bukanlah dengan banyaknya harta benda dan wang ringgit, tetapi kaya itu adalah kayanya hati dengan iman dan redha.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Bertakwalah kamu terhadap perkara-perkara haram nescaya kamu menjadi manusia paling beribadah. Redhalah dengan apa yang ditentukan Allah kepadamu nescaya kamu menjadi manusia paling kaya.
(Riwayat Tarmizi).
Redha juga merupakan sebab yang kuat untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat. Manakala kemurkaan pula merupakan sebab kesengsaraan di dunia dan akhirat.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Di antara kebahagiaan anak Adam ialah dia redha dengan takdir Allah kepadanya dan di antara kesengsaraan anak Adam ialah dia meninggalkan pilihan Allah Taala dan di antara kesengsaraan anak Adam juga ialah kemarahannya terhadap apa yang ditentukan Allah Taala kepadanya.
(Riwayat Tarmizi).
Yakinlah bahawa Allah Taala tidak redha kepada hambaNya kecuali setelah hamba itu redha kepadaNya di dalam semua hukum dan perbuatanNya. Di sebabkan itulah kita perlu redha di atas dugaan kegagalan yang menimpa diri kita ini.
Firman Allah Taala bermaksud:
Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah.
(Surah al-Bayyinah: Ayat 8).
Kegagalan juga dapat mengajar kita erti kesyukuran. Sebahagian ulama mendefinasikan syukur ialah hati yang sentiasa teguh mencintai pemberi nikmat, anggota sentiasa mentaatiNya dan lidah sentiasa bergerak menyebut dan memujiNya. Imam Ibnu Abidin di dalam kitab Dalil al-Falihin mentakrifkan syukur ialah mengiktiraf nikmat serta melaksanakan khidmat. Sesiapa yang banyak melakukannya dia dinamakan orang yang benar-benar bersyukur.
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan sedikit sekali dari kalangan hamba-hambaKu yang bersyukur.
(Surah Saba: Ayat 13).
Kegagalan yang kita hadapi kini adalah secebis sahaja daripada episod kehidupan yang penuh kesenangan, sedangkan nikmat yang diberikanNya sebelum ini terlalu banyak jika hendak dihitung dan dikira. Ini bertepatan dengan firman Allah Taala bermaksud:
Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya kamu tidak dapat menghitungnya.
(Surah Ibrahim: Ayat 34).
Syukur merupakan makam (kedudukan / peringkat) yang tertinggi bagi pengamal Tawasuf kerana ia melibatkan hati, lidah dan anggota. Allah Taala juga menyuruh kita banyakkan bersyukur dan menegah kekufuran sepertimana firmanNya bermaksud:
Dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengufuri (nikmat) Aku.
(Surah al-Baqarah: Ayat 152).
Allah Taala menyifatkan sebilangan besar manusia tidak bersyukur sedangkan betapa banyak kelebihan dan nikmat daripadaNya yang telah diberikan. Hanya sekali sekala dugaan datang, ia sesekali tidak akan melenyapkan nikmat dan kesenangan yang telah dikurniakanNya sebelum ini. Begitu jugalah jika dilihat pada dugaan dan ujian yang menimpa orang lain, alangkah bersyukurnya kita kerana dugaan yang kita perolehi tidaklah sebesar mana jika hendak dibandingkan dengan orang lain. Tidakkah kita bersyukur lagi?
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mempunyai kurnia yang besar (yang diberikanNya) kepada manusia, tetapi kebanyakkan mereka tidak mensyukuri.
(Surah an-Naml: Ayat 73).
Dalam mendepani ujian atau musibah yang melanda diri, kita sentiasa diingatkan supaya sentiasa bersabar dan menerimanya dengan hati yang terbuka serta penuh redha. Inilah panduan yang cukup berharga untuk diri kita agar kita dapat mengatasi setiap dugaan kegagalan ini dengan penuh ketakwaan kepadaNya.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, maka Dia menguji mereka. Sesiapa yang reda, ia akan mendapat keredaan Allah dan sesiapa yang marah, ia akan mendapat kemurkaan Allah.
(Riwayat Tarmizi).
Bergembiralah bagi sesiapa yang diberikan ujian! Bergembiralah juga bagi sesiapa yang sabar dan redha dengan ujian tersebut!
Dugaan kegagalan mengajar kita erti berusaha lebih kuat. Kegagalan mengajar kita erti berdoa setelah kita lalai daripada mengharapkanNya. Kegagalan juga mengajar kita erti kesabaran dan keredhaan dengan segala dugaaNnya. Kegagalan turut mengajar kita erti kesyukuran setelah mendapat nikmat kejayaan. Kegagalan itulah yang mengajar kita erti kembali kepadaNya setelah diri lupa dan leka mengingatiNya.
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk agar mereka kembali (kepada kebenaran).
(Surah al-Araf: Ayat 168).
Kegagalan mengajar kita erti kehidupan!

November 10, 2009

be thankful.

i'm interested in their conversation in facebook.

h:Sometimes i just feel that i dont deserve all of these.What should i do to repay u Allah?
N:His countless favors can't be repaid. Just express your gratitude to Allah. Appreciate everything that's given by Allah. (16:18) :)
h:hurm,rase nak menangis pun ade jugak.usha tah2 ape2 tp Allah bagi jugak what i suppose need to be given to the people who really work hard for that.
Takut anugerah ini Allah bagi sebab nak tgk kita makin jauh dari die,SANGAT takut..

hope they allow me to if they found out.;p
just thinking.
HE really gives us lllllllllloooooottttttsssss of things.

November 4, 2009

he said.

hassan alBasri berpsan.
4 things that gve us tranquility.

  1. let ALLAH be the only Helper.cukuplah Allah sbagai penolongmu.HE's the 1 yg bagi all the creatures rezeki2.
  2. yakin amanah & tanggungjawab kna tunaikan krana Allah.::organisasi+study+exam+family::the reason is for Allah.then,u'll find peace.=).insyaAllah.
  3. remember syurga+neraka all the tyme.=akan senantiasa malu utk buat dosa.
  4. hidup ini 1 keizinan+mati itu 1 kepastian.=akan sentiasa prepared 4 that,to face it.

human always forget to pray 2 simple things.

"ya Allah,mudahkanlah urusanku di dunia dan di akhirat"
"ya Allah,matikanlah aku dalam husnul qatimah~dalam islam dan iman~"

jadikanlah islam sebahagian~sebagai badan mu,bukan sbagai pakaianmu,yakni yg kamu boleh buang bila2 masa.

::jagalah hak Allah,nescaya Allah menjaga hak kamu::

September 20, 2009

sharim moment~

""I haven't found any entry in Islam that permit what you are doing right now. I haven't heard from anyone that love before marriage is permitted. But I know there's no relationship between male and female except for what is very important and official between them. So, may I know what kind of relationship you are having now and I want to hear it from your mouth that it is legal in what you have been learning until now. Not a single phrase, nor a word. My sweetheart, if you want to build a family, a faithful one, you can never build it on what Allah has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah p.b.u.h has taught us. A happy and blessed family come from Allah, and you don't even have anything to defend it as blessed if the first step you make is by stepping into what He has prohibited. You can't have a happy family if Allah doesn't help you so, and you must know in every family that stands until their dying day, they have Allah on their side. You can't expect Him to help you if you did the wrong step from the very beginning.""

thanks to tati=)

selmat hari raya,shume2.